Linde Gas (tidligere AGA)
Fakturaer bare forsvant i den gamle løsningen på Linde Gas (tidligere AGA Gas AB). Kunder ringte inn og lurte på hvorfor de hadde fått inkassokrav når de ikke en gang hadde mottatt noen faktura. I 2012 etablerte 21grams en helhetlig løsning for Linde Gas.
“Kundene er fornøyde og vi sparer opp til to millioner kroner i året på samarbeidet med 21grams”, sier Leif Nilsson.
Linde Gas byttet ut sitt gamle fakturasystem i 2012. Selskapet gikk i en annen retning: fakturahåndteringen var gammeldags, systemet var tungvint og fakturaene var vanskelige å forstå.
“Når fakturafiler begynte å forsvinne, ble kundene opprørte. Det er naturligvis ikke bra verken for dem eller oss å motta inkassokrav før de i hele tatt har fått fakturaen” forteller Leif Nilsson. “Det gikk ut over kundene og mange mistet rett og slett tilliten til oss”.
21grams laget da et helt nytt system for Linde Gas. “Jeg ba 21grams om å skreddersy en helhetlig løsning for oss, og jeg vet jeg ga dem en real utfordring, spesielt når det kommer til eFakturaer”, sier Leif Nilsson.
På et halvt år ble en ny komplett fakturaløsning skapt for Linde Gas: nytt format på papirfakturaer med nytt layout i farger i stedet for bare sort-hvitt, eFaktura og e-post faktura.
21grams gjør en forbehandling basert på Linde Gas rådata før portooptimering og utskrift. 21grams får en fil fra Linde Gas og behandler den for ulike kanaler: postal distribusjon, der de finner den rimeligste portoen og raskeste leveringen, eFaktura, e-post og avtalegiro. I tillegg leverer 21grams arkivtjenester.
Prosjektet tok seks måneder og nå er løsningen implementert i seks land.
“Det er en markant forskjell fra tidligere”, sier Leif Nilsson om det nye systemet.
Leif Nilsson sier at Linde Gas sparer “rundt to millioner kroner i året”, i tillegg til tidsbesparinger.
“Selvfølgelig brukte kundesenteret vårt mye tid på misfornøyde kunder. Vi har minket tidsbruket der, og sparer dermed penger på det. Dessuten er det naturligvis et spørsmål om godvilje”, sier han.
Nilsson forklarer videre at de stadig var under en del press: han satt i en del “krisemøter” med den gamle leverandøren, som krevde mye tid og energi.
“Nå er vi i Linde Gas trygge på den løsningen vi benytter”
Leif Nilsson
Leif Nilsson forteller at nå har Linde Gas fått bedre kontroll på fakturaflyten, økt servicegraden mot kundene samt innført nye tjenester takket være ny fakturaløsning fra 21grams. Print-og portokostnader er mindre og arkivet oppdatert takket være eFaktura og direkte betalinger via internett” som har bidratt til ett vellykket prosjekt”.
”21grams har et unikt kundfokus, det sitter liksom litt i veggene der. De er raske, både i tanke og handling. De hører på hva vi behøver og kommer raskt med løsninger. 21grams har en engasjement som kommer oss kundene til gode”, sier Leif Nilsson.
Om Linde Gas (tidligere AGA Gas)
Linde Gas er det ledende gasselskapet i Norden og Baltikum. Linde Gas er den naturlige samarbeidspartneren for selskaper innen mange ulike bransjer. De har et omfattende utvalg av produkter og tjenester for industri- og spesialgass, og teknisk støtte for å oppfylle sine kunders behov. Linde Gas er også en pålitelig leverandør av LNG og biogass. For privatkunder tilbyr Linde Gas gass- og mineralvannsprodukter.
Hos Linde Gas hjelper de sine kunder med å skape merverdi, tydelige konkurransefordeler og dermed sikkerhet, holdbarhet og bedre lønnsomhet.
Nøkkeltall for Linde Gas i de nordiske og baltiske landene: 1600 ansatte, 8 land, 10 språk, 90 produksjonsenheter på 59 forskjellige stedser, 600 utsalgssteder og 400 000 gasskunder.
Vil du vite mer om hvordan vi har jobbet med Linde Gas?
Ta kontakt med oss for å høre mer om vi kan hjelpe med å utvikle og digitalisere kundekommunikasjonen din.
Ønsker du at vi kontakter deg?
Fyll ut skjemaet